Wahai Syaitan,....
Kenapa kau tak nak sujud kepada si Nabi Adam a.s semasa Allah menyuruh kamu semua bersujud kepada-nya?
Adakah sbb korng diperbuat dari pada api? So nak bangga diri lah?
Nabi Adam a.s pula diperbuat daripada tanah...
Jadi? Korng nak bangga diri ni pesal ?
Tanah dipandang hina sebab? Kita pijak-pijak tanah right?
Rilek la. Habis api? Ingat api ni lebih bagus dari tanah ke?
Api pula boleh memusnahkan barang-barang sehingga hangus terbakar kan
Wahai Syaitan sekalian, korng tahu tak. Klau la korng bersujud pade Nabi Adam a.s semasa Allah menyuruh kamu semua buat begitu,...
Kita semua ni kat syurga skrg ni,...
Klau la korng bersujud pada Nabi Adam,... kita kat syurga sekarang ni
Klau la korng bersujud pada Nabi Adam,... tiada zina di kalangan kita
Klau la korng bersujud pada Nabi Adam,... tiada maksiat di kalangan kita
Klau la korng bersujud pada Nabi Adam,... tiada pergaduhan antara kita
Klau la korng bersujud pada Nabi Adam,... tiada pencurian di antara kita
Klau la korng bersujud pada Nabi Adam,... tiada penipuan di antara kita
Klau la korng bersujud pada Nabi Adam,... tiada penyeksaan di antara kita,....
Kenapa Allah jadikan syaitan dari api mana kala Nabi Adam a.s dari tanah? Mesti lah ada hikmah disebaliknya ok,.... Bukan kerana saje-saje wahai syaitan sekalian. Asal korng jadi mcm ni? Disebabkan korng menggoda Adam n Hawa untuk makan buah yg dilarang oleh Allah la kita semua jadi mcm ni T_________T Tahu la korng jelez kan Adam n Hawa bahagia di syurga. Korng pulak kat Neraka. So,... Ngee ~ T____________T
Ni ada ilmu yg fiqah dapat kat fans page Syahiruldotcom dari fb ni. Nak dikongsikan ngan korang la ni ^________^
Sekali sekala dpt ilmu mesti le kena kongsi kan an. Heee ;D
------------------------------------------------------------------------------
Kisah malaikat Jibril dan Mikail menangis,... nak baca sila tekan sini
--------------------------------------------------------------------------------
Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu.
Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail. Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.
-------------------------------------------------------------Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail. Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya.
"Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya." (HR At-Tabrani dan Baihaqi)
KETAHUILAH WAHAI WANITA.. SEKIRANYA KALIAN SENGAJA MENGIZINKAN ATAU MERELAKAN KEKASIH LELAKI YANG BUKAN MAHRAM MENYENTUH KALIAN, ITU SUDAH CUKUP MEMBUKTIKAN BETAPA MURAHNYA HARGA DIRI KALIAN DAN TIDAK MUSTAHIL ANDA AKAN LAKUKAN LEBIH DARIPADA SENTUHAN KERANA DIRI KETIKA ITU SUDAH HILANG HARGA DIRI..
”Kedua mata dapat berzina, dan zina keduanya adalah melihat. Kedua telinga dapat berzina, dan zina keduanya adalah mendengar. Lidah zinanya dengan bicara. Tangan zinanya dengan menyentuh. Kaki zinanya dengan melangkah. Hati zinanya dengan berhasrat dan menginginkan. Dan kemaluan akan membenarkan atau mendustakannya.” (HR Muslim)
----------------------------------------------------------------------------------
Sabda Nabi: “Bergerombolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahramnya.” -Riwayat Ibnu Majah-
Berdasarkan hadith di atas, jelas sekali Islam melarang keras lelaki dan perempuan yang bukan mahram untuk bersentuhan, sehingga dikatakan menyentuh kulit khinzir adalah lebih baik daripada menyentuh kulit orang yang bukan mahram kita. Khinzir tu dah dikira sehina-hina makhluk pada pandangan kita, orang Islam. Tapi lihatlah, ternyata rupa rupanya, ada lagi yang lebih hina daripada tu. Orang yang membiarkan dirinya disentuh oleh orang yang bukan mahram itulah yang ternyata lebih hina daripada khinzir!
Bersentuhan (dengan sengaja dan apatah lagi bertujuan syahwat) antara lelaki dan perempuan bukan mahram tanpa adanya ikatan pernikahan yang sah adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing/khinzir tidaklah berdosa dan hanya perlu disucikan melalui samak (bukan bertaubat!). Ini kerana, yang diharamkan ke atas kita adalah untuk memakan dagingnya, dan bukanlah menyentuhnya. Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh pasangan bukan mahram yang tidak halal bagi seseorang itulah yang dikira sebagai dosa dan maksiat!
Berdasarkan hadith di atas, jelas sekali Islam melarang keras lelaki dan perempuan yang bukan mahram untuk bersentuhan, sehingga dikatakan menyentuh kulit khinzir adalah lebih baik daripada menyentuh kulit orang yang bukan mahram kita. Khinzir tu dah dikira sehina-hina makhluk pada pandangan kita, orang Islam. Tapi lihatlah, ternyata rupa rupanya, ada lagi yang lebih hina daripada tu. Orang yang membiarkan dirinya disentuh oleh orang yang bukan mahram itulah yang ternyata lebih hina daripada khinzir!
Bersentuhan (dengan sengaja dan apatah lagi bertujuan syahwat) antara lelaki dan perempuan bukan mahram tanpa adanya ikatan pernikahan yang sah adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing/khinzir tidaklah berdosa dan hanya perlu disucikan melalui samak (bukan bertaubat!). Ini kerana, yang diharamkan ke atas kita adalah untuk memakan dagingnya, dan bukanlah menyentuhnya. Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh pasangan bukan mahram yang tidak halal bagi seseorang itulah yang dikira sebagai dosa dan maksiat!
----------------------------------------------------------------------------
MASALAH HAID:
Situasi 1: Waktu solat zohor jam 1.30pm, si isteri niatkan dalam hati nak solat pukul 2.00pm sebab tengah buat kerja (goreng ikan), nanti suami balik nak makan nasi (lunch). Tiba-tiba keluar darah haid sebelum jam 2.00pm.
Penyelesaian: Selepas suci daripada haid, mandi wajib, si isteri wajib qadha solat zohor ini kerana si isteri telah mendapat waktu zohor tadi dalam keadaan suci.
------------
Situasi 2: Waktu solat asar jam 4.30pm, si isteri kering darah haid sebelum asar, pada jam 4.15pm (dalam waktu zohor), si isteri pun ambil tuala dan mandi. Dia siap pada jam 4.45pm, kemudian pakai baju dan tunaikan solat asar sahaja.
Penyelesaian: Perlu ditekankan di sini bahawa si isteri telah kering pada waktu zohor dan wajib baginya qadha solat zohor tersebut.
Situasi 1: Waktu solat zohor jam 1.30pm, si isteri niatkan dalam hati nak solat pukul 2.00pm sebab tengah buat kerja (goreng ikan), nanti suami balik nak makan nasi (lunch). Tiba-tiba keluar darah haid sebelum jam 2.00pm.
Penyelesaian: Selepas suci daripada haid, mandi wajib, si isteri wajib qadha solat zohor ini kerana si isteri telah mendapat waktu zohor tadi dalam keadaan suci.
------------
Situasi 2: Waktu solat asar jam 4.30pm, si isteri kering darah haid sebelum asar, pada jam 4.15pm (dalam waktu zohor), si isteri pun ambil tuala dan mandi. Dia siap pada jam 4.45pm, kemudian pakai baju dan tunaikan solat asar sahaja.
Penyelesaian: Perlu ditekankan di sini bahawa si isteri telah kering pada waktu zohor dan wajib baginya qadha solat zohor tersebut.
--------------------------------------------------------------------------
Ok tu je la kut :) Info ni semua creadits by Syiruidotcom kat fb ok ^_________^
Nak copy, copy je la :3 tapi yg bahagian syaitan tu fiqah yg reka ok XD nak ambik, ambik je ^_^ klau blh letak creadits dari fiqah la ok :3 hee~ klau x nak pun x pek ^_____^
No comments:
Post a Comment