Aug 20, 2011

Kebenaran tentang 2012

Fc3a0a17439d1f2744cebf412394c3dc_17689728_large

maklumat berikut yang aku baca dari sebuah email:-cuba korang lihat kalendar di bawah ini tahun 2012..1 ramadhan pada 2012 jatuh pada 20 july pada hari jumaat,jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadhan jatuh jugak hari jumaat..sama dengan hadis Nabi pasal huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 Ramadhan di bumi yang akn mengejutkan semua orang yang sedang tidor,kerana satu suara yang amat dahsyat akan kite dengan dekat langit,bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal cuma 1/3 sahaja . ( yang NASA Amerika ada beritahu pada 21/12/2012 planet X akan lintas di bumi kite).adakah kite ini tergolong dalam golongan 1/3 itu ?.....ALLAH sahaja yang maha mengetahui.....cuba kite tengok Hadis Nabi di bawah ini dan kenyataan tentang kalendar islam 2012.

upcoming important islamic dates :-
2010 CalendarIslamic New Year: December 18, 2009 (1431 A.H.*)Aashura: December 27, 2009Ramadan: August 11 – September 8, 2010Eid ul-Fitr: September 9, 2010Hajj: November 14 – November 17, 2010Eid ul-Adha: November 16, 20102011 CalendarIslamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)Aashura: December 16, 2010Ramadan: August 1 – August 29, 2011Eid ul-Fitr: August 30, 2011Hajj: November 4 – November 7, 2011Eid ul-Adha: November 6, 20112012 CalendarIslamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)Aashura: December 5, 2011Ramadan: July 20 – August 18, 2012Eid ul-Fitr: August 19, 2012Hajj: October 24 – October 27, 2012Eid ul-Adha: October 26, 2012

hadis  :-Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda: Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah?” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum’at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum’at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum’at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: “Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!”, karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”.


Fiqah x tau la hadis ini betul or tipu, klau betul wallahu'alam la...dari info hadith tersebut.ramai ahli ilmu yang mengatakan hadith yang diriwayatkan oleh Nuaim bin hammad dalam musonnofnya berkaitan cerita2 berkenaan kiasah2 akhir zaman adalah mungkar.Berkata Imam Az-Zahabi dalam kitab Siar A’lam Nubala’ ; ” Tidak boleh seseorangpn berhujjah dgn hadith Nuaim bin Hammad kerana dia telah mengarang kitab tentang fitnah akhir zaman dengan mendatangkan keajaiban2 dan banyak yang dibawanya adalah Munkar. Dia banyak mengambil hadith dari Kaab bin al-Ahbar yang dikenali kerana berpegang dengan kitab-kitab Israiliyyat.Dia juga banyak mengambil hadith dari org2 yang tidak dikenali dan diragui.Begitu juga dgn Abdul Wahhab salah seorang perawi hadith ini mengikut Al-Hakim dalam Lisanul Mizan adalah orang yang tidak diketahui (majhul). 


jngn caya hadis ni bulat2 sngt tau, maybe btul or tak :-) Ye la, klau boleh fiqah harap kiamat lambat la lagi. Ye la, nak rasa belajar dulu, kawin dulu, dapat anak dulu and dapat cucu dulu :P Gatal wooo ;p haha.... 

14 comments:

Ellisa Syafiqah said...

Harap kiamat lambat lagi..Amin :) Btw,thanks for the info :)

Fiqah Yassin said...

@Ellisa Syafiqah
amin, sama-sama :)

RhiyadZhツ said...

Adoi, semua dah na akhir zaman. -.- Takut gila seh. =.=

Bella said...

Betul tu... Hanya Allah yang lebih mengetahui bila sebenarnya kiamat berlaku... Kerja kita sekarang, buat amal ibadat sebanyak yang mungkin utk bekalan kita disana...^^

puteяi ʓαняα said...

wallahualam. kita tak tahu bila.

cuma tnggu petanda2 nya.
kemunculan dajjal?
rasanya setakat ini xde lg.

wallahualam

Nur Alia Khalidah :) said...

Ah? Yeke? Allahuakbar :O Mana tahu nii Fiqah. Seram doh.

Siti Nur Maisarah said...

ini hadis dalam bahasa indonesia ke ??

bunga said...

Hanya DIA yang mengetahui bila terjadinya kiamat..yang penting kita sebagai hamba-NYA terus berusaha tuk mendapatkan rahmat-NYA..

Fiqah Yassin said...

@RhiyadZhツ

huhu :(

Fiqah Yassin said...

@Bella

a'ah :) betul tu, yg penting kita kena bekalkan amal ibadah kita dulu untuk akhirat kelak~

Fiqah Yassin said...

@puteяi ʓαняα

amin, rasanya dajjal dh muncul dh la :/ Wallah'alam la, akhirat nanti dajjal muncul sbnyk 30 ekor, yg seekor dh ade dah, kat India x salah, x tau la btul ke tak, awk cuba rujuk kat google, kemunculan dajjal :O

Fiqah Yassin said...

@Nur Alia Khalidah :)

baca kat blog kwn :)

Fiqah Yassin said...

@Siti Nur Maisarah

bahasa melayu la, dear :)

Fiqah Yassin said...

@bunga

yup :) btul tu, banyakkan ibadah ntuk ahirat kelak :')